keskiviikko 9. lokakuuta 2019

Oktoberfest ensikertalaisen silmin

Grüß Gott! Viime viikolla vierailin Münchenissä Oktoberfesteillä ja ajattelin nyt kirjoittaa pientä raporttia tapahtumasta. Osallistuimme tapahtumaan ensimmäistä kertaa ja reissu onnistui varsin hyvin, tosin muutamia asioita tiedämme nyt ensi vuotta ajatellen suunnitella paremmin. Kuitenkin fiilikset jäivät enemmän plussan kuin miinuksen puolelle ja neljä päivää Münchenissä kului kuin siivillä.

Lähdimme reissuun keskiviikkoaamulla, sillä Berliinistä Müncheniin on noin 600 km matkaa. Ensimmäisen siivun ajoimme Leipzigiin asti, jossa pysähdyimme huoltoasemalla kahvitauolle ja siitä jatkoimme Bayreuthiin. Pidimme hieman pidemmän stopin Bayreuthissa ja kävimme evästämässä viihtyisässä ravintola Oskarissa, joka sijaitsee vanhassa kaupungissa.

Viimeisellä pätkällä pysähdyimme vielä jollekin huoltoasemalle Inglostadtin nurkilla ja sen jälkeen liikenne jumittuikin ihan kunnolla. Saattaa olla että vuosisadan ruuhka johtui siitä, että torstaina oli Saksan yhdistymispäivä ja samalla kansallinen vapaapäivä, joten moni muukin oli ilmeisesti matkalla Oktoberfesteille tai sitten Münchenillä on todella mittavia ongelmia liikennejärjestelyiden suhteen, mutta valehtelematta puolitoista tuntia köröttelimme Munchenin lentokentän kohdalta hotellille. Ensi kerralla otan kyllä paremmin selvää tietyöalueista ja vaihtoehtoisista reiteistä.

Hotelliin päästiin kuitenkin loppujen lopuksi 8 aikaan illalla ja hotelli itsessään oli nappi valinta tälle reissulle. Varasimme hotellin ylipäätään hieman myöhässä, joten vaihtoehtoja ei enää elokuussa ollut kovin montaa ja edullisimmat hotellit oli jo siinä kohtaa aikoja sitten buukattu täyteen. Hotellimme Park Hotel Laim kustansi neljältä yöltä 830 euroa ilman aamupaloja, mutta majapaikkana se oli mukava ja siisti, vaikka ehkä hieman vanhahtava sisustukseltaan. Sijainti oli kuitenkin aivan täydellinen, metroasema sijaitsi tien toisella puolella ja siitä oli suora metroyhteys Theresienwiesen aukiolle, jossa Oktoberfest järjestetään. Hotellin aamiaisbuffet oli myös hyvä, sitä tosin kokeilimme vasta lähtöpäivänä.

Torstaina lähdimme omasta mielestämme hyvissä ajoin liikkeelle tsekkaamaan Oktoberfest-meiningit. Porukkaa olikin jo yllättävän paljon alueella ja teltoissakin näytti varsin täydeltä vaikka kello oli hädin tuskin 11 aamupäivällä. Pyörimme hieman hämmentyneinä etsimässä istumapaikkoja, sillä kaikki penkit näyttivät varatuilta ja tyhjiinkin pöytiin oli merkitty pöytävaraukset. Jostain teltan yläparvelta kuitenkin löytyi tilaa ja saimme ensimmäiset tuopit kouraan. Pöytävaraus näihin kinkereihin on kyllä suositeltavaa, mutta meitä oli reissussa vain neljä joten 10 hengen pöydän varaaminen ei oikein tuntunut järkevältä. Kaikissa teltoissa on kuitenkin yleensä pöytiä joita ei varata kenellekään ja sopu sijaa antaa pitää täällä kyllä paikkansa. Omasta paikasta kannattaa tosin pitää kiinni kun sellaisen sattuu saamaan, sillä porukkaa on todella paljon.

Positiivisena yllätyksenä juomatarjoilu oli nopeaa siihen nähden, että teltat olivat todella täysiä. Ruokiakaan ei tarvinnut ihan mahdottoman pitkään odottaa. Juomalistat olivat kylläkin aika yksinkertaisia, jokainen teltta tarjosi litran tuopissa oman panimon Oktoberfest-olutta, Radleria ja yleensä vaihtoehtona oli myös alkoholiton olut. Viiniä oli tarjolla muutamaa laatua ja sitäkin sai neljän desin tuopissa :D Ruoka oli perinteistä baijerilaista sapuskaa ja annoskoot varsin isoja. Lisäksi alueella oli useita ruokakojuja, joista sai niin grillattua kanaa, makkaroita, uuniperunoita, savustettua kalaa kuin lettuja ja jäätelöäkin. Paahdettuja pähkinöitä myytiin myös joka kulmassa ja jättikokoisia bretzeleitä sai ostettua teltoissa kierteleviltä kauppiailta.

Alue itsessään on suhteellisen iso ja oluttelttoja olikin noin parikymmentä, jonka lisäksi olivat siis pienemmät ruoka- ja baarikojut. Alueella oli myös paljon kaikenlaisia huvipuistovempaimia ja lapsiperheitä näkikin tapahtumassa yllättävän runsaasti. Kyseessä ei ole siis pelkkä kaljafestivaali vaan koko perheelle löytyy aktiviteetteja. Oli myös hauska nähdä, että suuri osa festivaalivieraista oli pukeutunut perinteisiin baijerilaisiin asuihin ja bongasinkin väkijoukosta todella tyylikkäitä dirndlejä. Olin toki tyytyväinen omaankin asuuni ja löysin turistikojusta sulankin hattuni.

Turistikrääsää oli tietysti ylihintaan joka puolella. Ostin perinteisen oluttuopin itselleni kotiinviemisiksi ja pari magneettia, mutta kauheasti ei tehnyt mieli tuhlata rahaa tuliaisiin. Ylipäätään Oktobereillä on festarihinnoittelu ja kaikki on keskimäärin hieman kalliimpaa. Litran tuoppi olutta maksoi lähemmäs 12 euroa ja näin Berliinin hintoihin tottuneelle se tuntui kyllä aikas kirpeältä.

Alue oli yllättävän siisti, odotin oksennuslammikoita ja ympäriinsä kuseksivia känniörveltäjiä, mutta vierailimme alueella lähinnä päivisin, joten ainakin silloin sekä paikat että ihmiset olivat vielä ihan säällisessä kunnossa. Vessat olivat myös asiallisen siistit ja tosiaan vesivessat eikä mitkään haisevat bajamajat mitä hieman ennakkoon pelkäsin. Vessahenkilökunnalle kannattaa varata hiukan kolikoita tipiksi.

Maksaminen tapahtui pääasiallisesti käteisellä ja sitä kannattaa muistaa ottaa mukaan. Teltoissa ja alueella on myös käteisautomaatteja, joten rahaa saa nostettua paikan päältäkin. Itse alueelle tai telttoihin ei ole pääsymaksua, mikä on sentään ihan mukavaa. Alueelle ei saa tuoda isoja käsilaukkuja tai reppuja, vaan ne täytyy sitten jättää maksulliseen narikkaan. Ensialkuun jono alueelle saattaa näyttää todella pitkältä, mutta sisäänpääsyä ei tarvinnut kertaakaan jonottaa viittä minuuttia pidempään.

Sää ei ollut kaikkein suosiollisin, mutta sille ei tietysti voinut mitään. Etenkin lauantai oli kylmä ja sateinen päivä. Ensi kerralla varaudun lämpimän takin ja huivin kanssa jos sää näyttää yhtä kehnolta. Onneksi olin sentään ottanut sateenvarjon varmuuden vuoksi mukaan. Aurinkoisemmalla kelillä olisi ollut huomattavasti mukavampi kierrellä alueella, käydä ehkä jopa jossain huvipuistolaitteessa ja etenkin istua oluttelttojen terasseilla. Nyt terassit ammottivat osan aikaa tyhjyyttään kun niissä ei ollut mitään sateensuojaa ja sateen jälkeenkin penkit ja pöydät lainehtivat vedestä. Terassilämmittimet sentään auttoivat kuivalla kelillä.

Oktoberfestalue aukeaa päivittäin kello 9 tai 10 viikonpäivästä riippuen ja sulkeutuu noin puolenyön aikaan. Suosittelen lataamaan Oktoberfest-sovelluksen kännykkään, josta näkee alueen kartan, telttojen täyttöasteen ja löytää muutakin hyödyllistä tietoa tapahtumaan liittyen.

Reissun viimeisenä päivänä kävimme vielä katsomassa festivaalin päätösjuhlallisuudet.

Tiivistettynä reissun plussat ja miinukset

+ iloinen tunnelma
+ ruoka oli hyvää (ja sitä oli riittävästi..)
+ alueen ja vessojen siisteys väkimäärään nähden
+ palvelua sai sujuvasti myös englanniksi
+ hotelli

- todella paljon porukkaa, teltoissa ahdasta